ازدواج آسان در اسلام – ازدواج آسان از نظر اسلام

13th اکتبر 2019
ازدواج آسان در اسلام - ازدواج آسان از نظر اسلام

ازدواج آسان در اسلام – ازدواج آسان از نظر اسلام

در زندگی هر انسانی، بعضی از مسائل ممکن است فقط یکبار اتفاق بیفتد. ازدواج نیز در زندگی هر کدام از ما ممکن است فقط یکبار اتفاق بیفتد و هر کدام از ما با این امر بیگانه رفتار کنیم.

ازدواج در نگاه هر کدام از ما انسان ها به شکل خاصی ظاهر می شود. یکی برای تکامل خود، یکی برای دور شدن از دستورات پدر و مادر، یکی برای شروع یک رابطه عاطفی، یکی برای شروع یک رابطه جنسی و … به این موضوع نگاه می کند.

اما صحبت ما در این مقاله، این نیست که شما به چه دلیلی ازدواج می کنید. بلکه هدف این است که ببینیم شما مراسم عروسی خودتان را چگونه نگاه می کنید. یعنی دوست دارید سبک مراسم عروسی شما چگونه باشد؟

در ایران، چند نوع مراسم برای ازدواج یک زوج صورت می گیرد؟

مراسم نامزدی، مراسم عقد و مراسم عروسی

بعضی ها از افراد فقط یکی از این مراسم ها را برگزار می کنند؛ این افراد هزینه سه مراسم را یکی کرده و برای یک مراسم برنامه ریزی می کنند. و بعضی از افراد حتی سه مراسم را هم می گیرند.

اما بحث ما در این مبحث، ازدواج آسان از نظر اسلام در این زمانه می باشد. یعنی امروزه که همه چیز در قاموس تجملات خود را نمایان کرده است، چه چیزی به عنوان ازدواج آسان بیان می شود.

شاید هنگامیکه بحث ازدواج آسان از نظر اسلام به گوش شما می خورد، یاد ازدواج حضرت زهرا و امام علی بیفتید و بگویید آن ازدواج ملاک بوده است و یا ازدواج های زمان پیامبر و امامان که با کمترین تشریفات زمان خودشان برگزار شد.

اما آیا اکنون در این زمانه پر زرق و برق هم این مدل ازدواج ملاک اسلام است؟

برای پاسخ دادن به این سوال، باید اجزای یک ازدواج را جدا جدا مورد بررسی قرارداده تا بتوانیم یک ازدواج آسان را تشخیص دهیم.

اجزای ازدواج

  • خواستگاری

می توان گفت اولین دیدار عروس و داماد، در شب خواستگاری صورت می گیرد. شما می توانید از همین قسمت می توان برنامه ریزی یک ازدواج آسان را داشت.

اگر در زمان پیامبر بود، خواستگاری به چه شکلی صورت می گرفت؟ در آن زمان، خانه ها دارای یک اتاق گلی بود که در بعضی از موارد یک پرده بین آن زده می شد و به دو قسمت تقسیم می شد. در آن زمان خواستگاری به شکل امروزی نبود که عروس و داماد در اتاقی همدیگر را ببینند و با یکدیگر صحبت کنند. در آن زمان پدرها با هم صحبت کرده و عروسی شکل می گرفت. اگر خیلی پدی خاطر دختر یا پسرش را می خواست، نظر اورا هم می پرسید؛ مثل پیامبر که نظر حضرت فاطمه را در مورد حضرت علی پرسید. اما امروزه اینطوری نیست.

شکل اسلامی خواستگاری امروزه، در کاهش تجملات است. هنگامیکه پدر عروس خانم در حال تهیه پذیرایی از مهمان های خود است، باید در حد توان خود میوه و شیرینی تهیه کرده و از آنها پذیرایی کند. این نوع پذیرایی به هیچ عنوان خلاف دستورات اسلامی نیست. آقا داماد هم می تواند در حد یک جعبه شیرینی تهیه کرده و به خانه عروس خانم برود.

بعد از آن، عروس و داماد با رعایت حدود شرعی و پوشش مناسب، در گوشه ای از خانه یا اتاق اختصاصی نظرات خودشان را با یکدیگر مقایسه کنند.

  • دوران نامزدی

چیزی به نام نامزدی در دوره های قبل وجود نداشته است. نامزدی واژه ای است که چند سالی مد شده است که در آن دختر و پسر مدتی را با یکدیگر رفت و آمد می کنند تا بتوانند با اخلاق یکدیگر بیشتر آشنا شوند.

از نظر اسلام، رفت و آمد و هرگونه ارتباط دختر و پسر قبل از محرمیت مشکل دارد، پس ما نمی توانیم آنرا برای ازدواج آسان تحلیل کنیم.

  • صیغه یا محرمیت یا عقد

در مراسم عقد، دختر و پسر به محرمیت یکدیگر در می آیند. بسیاری از خانواده های ممکن است بخواهند برای این مراسم، جشنی را هم برگزار کنند. امروزه رسم بر این شده است که جشن عقد با خانواده دختر است.

در دوران پیامبر، فقط همین مراسم وجود داشته است. یعنی دختر و پسر را به محرمیت یکدیگر در می آوردند و زوج جوان به خانه خود رفته و زندگی مشترک را شروع می کردند و فقط یک ولیمه به عنوان شیرینی به اهل فامیل و همسایه ها داده می شد. اما امروزه دوران بعد از عقد شروع می شود.

از نظر ازواج آسان، سعی کنید که تا جایی که می توانید بعد از این مراسم زندگی خود را شروع کنید و با یک جشن مختصر و یا ولیمه، شادی خود را با مهمان های خود تقسیم کنید.

  • دوران عقد

دوران عقد از زمان خطبه عقد شروع شده و تا عروسی ادامه می یابد. دلیل اینکه این فاصله را قرار می دهند، به این خاطر است که عروس جهیزیه خود را آماده کند و پسر هم بتواند خانه ای تهیه کرده و زندگی مستقلی را شروع کنند.

این دوره، در زمان های گذشته وجود نداشته است اما از نظر ازدواج آسان، به نظر مشکلی ندارد. فقط تنها مشکل این است که چون دختر و پسر هنوز در خانه پدر و مادر خود زندگی می کنند، باید باز هم طبق نظر خانواده کارهای خود را مدیریت کنند که می تواند باعث مشکلات بسیار زیادی بین عروس و دماد شود. عروس و داماد دوست دارند که با یکدیگر بیشتر ارتباط داشته باشند، به مهمانی بروند، با دوستان خود دیدار کنند و … که ممکن است با ممانعت خانواده های خود روبرو شوند.

  • خرید جهیزیه

  • تهیه مسکن

  • مراسم عروسی

  • ماه عسل

دسته بندی مطالب: تشریفات عروسی , روانشناسی , سبک زندگی , مجله عروس

مطالب مرتبط :

فرستادن دیدگاه