تفاوت عشق واقعی و هوس؟

28th آگوست 2019
تفاوت عشق واقعی و هوس؟

تفاوت عشق واقعی و هوس؟

ممکنه تا به حال توی رابطه ای قرار گرفته باشید که ندونید طرف مقابل واقعا عاشقتونه یا از روی هوس باهاتون ارتباط داره. خیلی مواقع این فکر برای دخترای جوونی پیش میاد که هنوز ازدواج نکردن و با پسری دوست هستند ولی ممکنه برای ادمای دیگه توی شرایط مختلف هم این سوال پیش بیاد. تشخیص عشق و هوس باعث میشه که عاشق یا معشوق بهتر تصمیم بگیرند و بهتر متوجه نیت و هدف طرف مقابل بشود.

احتمالا الان دارید با خودتون میگید که چطوری بفهمیم کسی عاشقه یا از روی هوس داره به رابطه با ما ادامه میده!! عجله نکنید. ما بهتون میگیم ولی اول باید تعریف هر کدوم رو بدونیم. پس به تعریف های زیر توجه کنید:

تفاوت عشق واقعی و هوس؟

عشق واقعی چیست؟

عشق یک اعتماده و با سوء ظن همراه نیست. عشق پس از شناخت رفتار، گفتار و احساسات معشوق و به جهت یک آگاهی عمیق به وجود میاد. قبل از عشق، اعتماد شکل می گیره. عشق واقعی عمیق است و یک تمایل تمام نشدنی به سمت معشوق است. نکته مهم اینه که برای عاشق حالت ها و لذت های خودش مهم نیست بلکه تنها به دنبال تامین خواست معشوق است.

بیشتر بخوانید: ۶ سیاستی که زنان باید در رفتار خود با همسرانشان بدانند

بیشتر بخوانید: ۱۹ ایده جذاب برای خرید کادو

هوس چیست؟

یک احساس ناگهانی و زودگذر نسبت به کسی است که شاید فرد او را به خوبی نشناسد. این احساس با عشق اشتباه گرفته می شود چرا که به شدت فرد را جذب میکند در حالی که محور آن چیزی جز لذت نیست.

دیوید بنت، مشاور و متخصص روابط جنسی، در این خصوص می گوید، اگر از دید شما طرف مقابلتان فقط دارای جذابیت جنسی است و به دنبال برقراری ارتباط عمیق تری با او نیستید، بدانید که حس شما به او شهوت است نه عشق. بهتر است به این امر توجه داشته باشید که آیا مایل به ایجاد رابطه احساسی با شریک عشقی جدید خود هستید، زیرا این نیز می تواند باعث تمایز شهوت از عشق شود.

خب حالا که تعریف هر کدام رو دونستیم بریم سراغ تفاوتها.

تفاوت عشق واقعی و هوس؟

تفاوت عشق و هوس چیست؟

فرد عاشق میتونه به راحتی در مورد مسائل زندگی مثل مسائل مالی، بچه ها و همه چیزهایی که او را می ترسونه با شما صحبت کند چرا که مهمترین هدف برای او پیش بردن زندگی و بهبود آن به همراه شماست.

او می تواند با شما بحث کنه و در نهایت هم نقاط مشترکی پیدا کنه که باعث به تفاهم رسیدن دو طرف میشود. هیچوقت فراموش نکنید که که بحث کردن نشانه این است که شما دو نفر این توانایی رو دارین که با هم حرف بزنید و در نهایت به تفاهم برسید. عاشق واقعی کاملا صادق و راحت است و می تواند به آسودگی در مورد احساساتش صحبت کند.

فرد هوسران بیشتر اوقات از پرسیدن سوالات عمیق در مورد شما طفره می رود چرا که می ترسد جواب خوبی به او ندهید یا چیزهایی بفهمد که به صلاحش نیست. او سعی میکنه که کمتر از شما بدونه و کمتر هم از خودش بگه. سعی میکنه که بین شما و او بحثی ایجاد نشه که در نهایت منجر به دلخوری شود.

حالا موارد زیر رو با دقت بخونید بعدش فکر کنید که شما کدوم حالت ها رو دارید.

۱- حاضرید چه چیزهایی را فدای رابطه ی تان کنید

هنگامی که عاشق هستید، ممکن است حاضر باشید چیزهای بسیار بیشتری را برای شریک زندگی خود قربانی کنید. با توجه به مطالعات انجام شده توسط دکتر هلن فیشر، یکی از متخصصین انسان شناسی دانشگاه راتگرز، هنگامی که عاشق می شوید، تقریبا می خواهید هر چیز دیگری را برای شخص که عاشقش هستید قربانی کنید، به طوری که حتی این کار می تواند باعث  آسیب یا ناراحتیتان شود، چرا که همواره شریک زندگیتان را در اولویت قرار می دهید.

۲- آیا دوست دارید چیزهای جدید را امتحان کنید

کارشناسان روانشناسی می گویند، زمانی که احساس شما عشق باشد و نه شهوت، دوست دارید دائما کارهای جدیدی را به عنوان راهی برای نشان دادن تعهد در  رابطه تان انجام دهید. هنگامی که مغز ما تمایل دارد تا به سوی ماجراهای جدیدی پیش برود و یا دوست دارید به همراه شریک زندگیتان چیزهای جدیدی را امتحان کنید،  مطمئنا برای گام بعدی رابطه و جدی تر نمودن ارتباطتان آماده شده اید.

۳- آیا به خود و طرف مقابلتان به عنوان ما فکر می کنید؟

اگر حس شما فقط حس شهوت باشد، ممکن است بیشتر بر اهداف و نیازهای خودتان تمرکز کنید.

هنگامی که عاشق می شوید، ممکن است در صحبت هایتان از واژه ی “ما” استفاده کنید و به چیزهای مشترکی، در خارج از اتاق خواب فکر کنید.

شلوم برگمن، زوج یاب معروف نیویورک در این خصوص می گوید:

عشق عبارت است از بخشش و سرمایه گذاری وقت و توان و انرژی برای فرد دیگر.

این ها احساساتی هستند که با دوست داشتن شخص طرف مقابل همراه می باشند نه فقط داشتن حس شهوانی نسبت به او. بنابراین شما به چیزهایی فکر خواهید کرد که می توانید به عنوان یک تیم واحد انجام دهید و لذا فقط به دنبال خواسته های خودتان نیستید. هنگامی که شروع به برنامه ریزی در مورد آینده ی دو نفره می کنید، قطعا به طرف مقابلتان متعهد شده و به دنبال ساخت آینده ای عاشقانه با او هستید.

اگر احساس شما هم در عشق و هم در شهوت فوق العاده قوی است، قطعا دچار عشقی پر شور و احساس شده اید که می تواند بسته به کاراکتر شخصیتیتان شما را به مسیرهای مختلفی هدایت کند. لذا هنگام ارزیابی هر گونه ارتباط و گام برداشتن به سوی مراحل بعدی، بهتر است ابتدا احساساتتان را کاملا درک نمایید.

تفاوت عشق واقعی و هوس؟

تشخیص عشق و هوس از روی رفتار و حرکات بدن

ممکنه از خودتون بپرسید مگه از طریق زبان بدن هم میشه عشق و هوس رو فهمید؟ بله که میشه اما لازمه توجه کنید که از آنجا که آدم ها مثل هم نیستند ممکنه در بعضی موارد تفاوت هایی باشه. پس لزوما این موارد نه میتونه صحیح باشه و نه غلط. بهتره مجموعه ای از موارد رو که ذکر کردیم برای تشخیص عشق و هوس در نظر بگیرید تا دچار اشتباه نشید. خب حالا بریم ببینیم این موارد چیا هستن:

۱- زمانی که چشم در چشم می شوید او کمی سرش را به سمت راست یا چپ کج می کند. کج کردن سر یک حرکت کاملا ناخودآگاه در مردان است که وقتی نسبت به زنی احساس نزدیکی می کنند از خود نشان می دهند. این حرکت و ژست را زمانی مردها نشان می دهند که به زنی علاقه مند شده اند ولی خودشان این شجاعت را ندارند که جلو بروند و علاقه شان را ابراز کنند و از زن خواستگاری کنند. درواقع او با کج کردن سر، خود را آسیب پذیر نشان می دهد تا بتواند دردسترس تر باشد یا شاید می خواهد خود را مجذوب تر نشان دهد.

۲- نتایج تحقیقات نشان می دهد کسی که طرف مقابلش را دوست دارد بر روی صورتش تمرکز می کند و چشمانش را از روی صورتش بر نمی دارد، در حالیکه کسی که فقط از لحاظ جنسی جذب کسی شده باشد بر روی اندامهای مختلف بدنش نگاه می اندازد.

۳- اگر زمانی به شما نگاه می کند خیلی سریع شانه هایش را به سمت بالا جمع می کند و به سمت جلو می دهد. در این حالت احتمالا شما حرکتی انجام داده اید که او توجهش به سمت شما جلب شده است. وقتی مردی رفتارهای یک زن را تحسین می کند و او را مورد مناسبی برای ازدواج می داند کاملا ناخودآگاه شانه هایش را به سمت جلو می آورد و جمع می کند. این حرکت در مردان نشان دهنده محبت عمیقی است که در دل داشته و دوست دارند به نوعی آن را ابراز کنند، حتی در زندگی زناشویی هم وقتی مردی از همسرش حرکتی تحسین آمیز می بیند، ولی غرورش اجازه نمی دهد آن را ابراز کند شانه هایش را به سمت جلو جمع می کند (شبیه آغوش کشیدن) ، در این مواقع می توانید برای خوشحال کردن همسرتان، شما هم به طور کلامی علاقه خود را به او نشان دهید.

 

منابع: بیتوته، نمناک

دسته بندی مطالب: روانشناسی , سبک زندگی

مطالب مرتبط :

فرستادن دیدگاه