دلایل ایجاد ترک کف پا و راه های پیشگیری و درمان آن

19th ژانویه 2018
دلایل ایجاد ترک کف پا و راه های پیشگیری و درمان آن

دلایل ایجاد ترک کف پا و راه های پیشگیری و درمان آن

دلایل ایجاد ترک کف پا و راه های پیشگیری و درمان آن – آیا تاکنون در پای نوزادان ترک کف پا دیده اید؟ مسلما خیر. نوزادان کف پای بسیار لطیف و نرمی دارند. شاید توجه به کف پای نوزادان شما را به یافتن دلایل ایجاد ترک کف پا راهنمایی کند. بر پاهای نوزادان فشاری وارد نمی شود. چون توانایی راه رفتن ندارند. نوزادان آب کافی مصرف می کنند. نوزادان در تماس با مواد شیمیایی و شوینده های قوی نیستند.  نوزادان کفش های تنگ و بی کیفیت نمی پوشند. کف پای نوزادان در تماس مداوم با کف پوش ها، فرش ها و موکت ها نیست. آنها پای برهنه را  روی گرد و خاک نمی کشند. همین مورد کافیست تا ما را متوجه بلاهایی که سر پاهای خودمان می آوریم بکند.

دلایل ایجاد ترک کف پا و راه های پیشگیری و درمان آن

دلایل ایجاد ترک کف پا

۱- پوست کف پا با زیاد شدن وزن انسان کلفت تر می شود، زیرا فشار بیشتری بر کف پای انسان وارد می شود. کلفت شدن پوست پا به معنای قرار گرفتن لایه های پوست مرده روی یکدیگر است. در واقع اگر هنگامیکه پوست کف پا کلفت و لایه های مرده پوست نمایان شدند کف پا را تمیز کنیم هیچگاه ترک کف پا ایجاد نمی شود.

۲- کفش نا مناسب و تنگ، کفشی که حالت پای شما را تغییر دهد، موجب ایجاد ترک کف پا خواهد شد. این نکته باید همواره مورد توجه قرار گیرد. کفش های پلاستیکی موجب تعریق زیاد پوست پا می شود، هم پای شما بد بو می گردد و هم موجب خشکی پوست کف پا می شود. در هوایی گرم و خشک و آفتابی هم، کفش های صندل و رو باز و پشت باز موجب آفتاب سوختگی پوست روی پا و خشکی پوست پا می شوند.

۳- البته دلایل ارثی هم در وجود ترک کف پا بسیار تاثیر گزار است. اما با همه این دلایل می توان با نگهداری و مراقبت مناسب جلوی ترک کف پا را گرفت.

۴- اگر بهداشت پا رعایت نشود انگشتان قارچ گرفته و بین آنها زخم می شود.

۵- ترک های پوست پا اگر در مرحله ی اول درمان نشوند، عمیق شده و در نهایت زخم های عمیق ایجاد شده و از بین  ترک ها خون جاری می شود. این شرایط پا را دردناک می کند به صورتیکه شخص به سختی راه می رود. درد ازار دهنده است و زخم ترک پا بسیار دیر  ترمیم می شود.

۶- راه رفتن روی خاک و گرد بدون کفش موجب میکروبی شدن و خشک شدن پا می شود.

اگر شما به عنوان عروس خانم، در مراسمی می خواهید شرکت کنید، تیم مشاوره تالارنامه، برنامه ریزی به صورت آنلاین برای شما در نظر دارند که در زیر می توانید به راحتی مراسم عروسی خود را برنامه ریزی کنید.

برنامه ریزی مراسم عروسی

راههای جلوگیری از ایجاد ترک کف پا

پیش از آنکه پوست کف پای شما کلفت، زبر و نا زیبا گردد از ایجاد ترک پا جلوگیری کنید. پاهای شما با پوستی لطیف بسیار زیبا و دوست داشتنی هستند اما با ایجاد زبری و خشکی و ترک پا زیبایی از پای شما رخت بر می بندد. برای جلوگیری از ایجاد ترک کف پا نکات زیر را مورد توجه قرار دهید.

۱- در پایان روز حتما پاهایتان را به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در آب گرم بگذارید. اجازه دهید پاها استراحت کنند. پاها را بخوبی بشویید تا بوی نا مطبوعی نداشته باشند.

۲- هر روز جورابتان را بشویید. جوراب کثیف به پا نکنید.

۳- از کفشهایی که تنگ ، بی کیفیت ، نامناسب هستند فاصله بگیرید. کفشها می توانند براحتی فرم پای شما را تغییر و آنها را زشت کنند.

۴- برای از بین بردن لایه های مرده پوست کف پا ، قبل از خواب جوش شیرین را در  یک تشت آب گرم حل کنید. پاهایتان را به مدت ۳۰ دقیقه در این محلول بگذارید. پس از ۳۰ دقیقه پوست های مرده کف پا براحتی قبل جدا شدن هستند. برای جداکردن پوست های مرده از سنگ پا یا اسفنج حمام استفاده کنید. اینکار را هفته ای  یک یا دو  بار انجام دهید. پس از لایه برداری پوست پا را با هر روغنی که در دسترس است چرب و ویتامینه کنید. می توانید از روغن نارگیل، روغن زیتون، بادام یا از کرم های مرطوب کننده و کرم کف پا استفاده کنید. پاهایتان را با پلاستیک بپوشانید تا این مواد جذب پوست شما گردد. پس از ۳۰ دقیقه میتوانید پلاستیک را جدا کنید.

۵- همواره با پوست مرده کف پا مبارزه کنید و سپس کف پا را چرب کنید با این کار از زبری پا و ایجاد ترک پا جلوگیری می کنید . بخاطر داشته باشید که ابتدا کف پا زبر می شود و سپس ترک پا بوجود می اید. پس با اولین احساس زبری در پوست کف پا ، پاهایتان را نجات دهید.

دلایل ایجاد ترک کف پا و راه های پیشگیری و درمان آن

راه های درمان ترک کف پا

کف پای زبر و ترک های ناجور و نا زیبا اعتماد بنفس شما را در جمع و پیش دوستان صمیمی تان پایین می آورد. شما بخاطر ترک کف پا از پوشیدن کفش ها و صندل ها پرهیز می کنید. شما سعی می کنید که با پوشیدن جوراب های کلفت ترک کف پا را پنهان کنید. شما بخاطر ترک کف پا جوراب زنانه نمی پوشید یا جوراب های کلفت زنانه می پوشید. شما بخاطر اینکه نمی توانید جوراب زنانه بپوشید مجبور می شوید لباس های اسپورت با جوراب اسپورت بپوشید. پس ترک کف پا در روحیات و رفتار فردی و اجتماعی  شما بسیار تاثیر گزار است. در ادامه راههای درمان ترک کف پا را در اختیار شما قرار داده ایم .

۱- کرم کف پا استفاده کنید . پیش از آنکه پایتان را در کفش بکنید کمی به پاهایتان کرم بزنید. قبل از خواب کرم کف پا بزنید.

۲- اگر ترک کف پا در خانواده شما موروثی است حتما پزشک پوست را ملاقات کنید. در کنار درمان ان می توانید از سایر درمان های خانگی استفاده کنید.

۳- کف پا را با آبلیمو آغشته کنید. آبلیمو مانند محلول جوش شیرین پوست مرده کف پا را نرم می کند و شما می توانید براحتی پوست کف پایتان را تمیز کنید.

۴- در هوایی خشک، پوست کف پا بخاطر خشکی بیش از حد می ترکد. پس همواره در طول روز چندین بار از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

۵-  چنانچه ترک کف پا عفونی شده است یا دچار خونریزی از بین ترک پا هستید، حتما پاهایتان را با محلول بتادین بشویید. اول پا را ضد عفونی کنید سپس لایه برداری کنید.

۶- هفته ای ۳ بار پاهایتان را در محلول جوش شیرین و آب بگذارید و پس از ۳۰ دقیقه که پوست پا نرم شد سنگ پا بکشید. سپس پاها را  مجددا ضد عفونی کنید . سپس پا را  چرب کنید و اجازه دهید تا مواد جذب پوست شود.

۷- حتما از کرم های آنتی باکتریال استفاده کنید. از کرم هایی که حاوی الکل هستند استفاده نکنید زیرا همین الکل موجب خشک شدن کف پا می شود.

در مقاله ای علت های شایع درد پاشنه ی پا را بیان کرده ایم.

دسته بندی مطالب: آرایش و زیبایی , سبک زندگی

مطالب مرتبط :

  1. طاهره گفت:

    باتشکر
    مطالب مفید و موثر بود ممنونم..

فرستادن دیدگاه