سنت های عروسی در کشور افغانستان

20th اکتبر 2018
عروسی افغانی

سنت های عروسی در کشور افغانستان

 

عروسی در هر کشوری، دارای رسم و رسومات خاص خود می باشد. افغانستان هم مانند هر کشور دیگری سنت های خاص خود را برای ازدواج دارد. از آشنایی دختر و پسر تا ازدواج آنها شامل چندین مرحله می شود که بطور خلاصه آنها را بیان می کنیم.

۱) خواستگاری در افغانستان

خانواده ی پسر به خانه ی دختر می روند و از پدر دختر می خواهند تا پسرشان را به دامادی بپذیرد. در این مراسم مقدار شیر بها و مهریه، مقدار طلایی که باید برای عروس خریداری شود و … مشخص می شود که اگر خانواده ی داماد نیز بپذیرند با انداختن یک شال بر روی سر عروس یا کردن یک انگشتر در دست او عروس را برای پسرشان نشان می کنند.

۲) شیرینی خوری در افغانستان

مراسم شیرینی خوری جشن بسیار بزرگی است که در میان همه نقل و شکلات و شیرینی پخش می کنند. لباس عروس در این روز اکثرا نسکافه ای رنگ است. از مهمانان با شربت و شیرینی و میوه پذیرایی می شود. بعضی از خانواده ها غذا نیز تدارک می بینند. در این روز فامیل عروس سبدی پر از نقل و شکلات را به عنوان  پیشکشی به فامیل داماد می دهند که درون آن هدیه ای مانند لباس و وسایل داماد قرار دارد.

عروسی افغانی

 

۳) مراسم حنابندان در افغانستان

مراسم حنا بندان اکثرا در این شب عروسی برگزار می شود اما بعضی ها یک شب جلوتر آن را می گیرند. در مراسم حنابندان عروس به دست داماد حنا می گذارد و داماد به دست عروس و بعد دست حنا زده را با دستمال می بندند تا حنا به جایی مالیده نشود گاها فامیل های نزدیک عروس و داماد نیز به دست آنها حنا می گذارند.

۴) شب عروسی

در بیشتر مواقع نکاح عروس و داماد در این شب بسته می شود. در این شب عروس ۲ یا ۳ دست لباس می پوشد. این کار در هتل ها و تالارهای کابل راحت است چون اتاقی مخصوص تعویض لباس عروس به نام عروس خانه وجود دارد.

در ابتدای شب، عروس خانم، لباس سبز رنگ می پوشد که غالبا سنتی است و داماد نیز به تبع باید لباس سنتی بپوشد و آخر شب عروس لباس سفید می پوشد. هنگامیکه عروس و داماد لباس سنتی می پوشند، ساقدوش ها نیز به همین شکل لباس می پوشند.

ورود عروس و داماد به داخل تالار با آهنگ معروف آهسته برو صورت می گیرد که آن ها با این آهنگ به سمت جایگاه شان حرکت می کنند. در این حین ساقدوش ها دو لاین تشکیل می دهند که عروس و داماد از وسط آنها عبور می کنند و آنها بر سر عروس و داماد نقل و گل می ریزند و بعضی از آنها سبدهایی از حنا را با خود حمل می کنند.

عروسی افغانی

۵) خوشامد گویی عروس و داماد

خوشامد گویی عروس و داماد نیز از جمله کارهایی است که در شب عروسی انجام می شود. آن دو بر سر همه ی میزها رفته و با مهمانان احوالپرسی کرده و به آنان خوشامد می گویند. مهمانان نیز تبریک گفته و برای آنها آرزوی خوشبختی و شاد کامی می کنند.

موزیک زنده و رقص و پایکوبی نیز از مهمات این شب است. داریه نیز از جمله موارد جدا نشدنی یک جشن افغانی است.

۶) رقص های عروسی در افغانستان

در افغانستان رقص های مختلفی وجود دارد که از جمله مهمترین آنها قطغنی و اتن می باشد. اتن مخصوص پشتو زبان ها ولی قطغنی شامل همه اقوام است.

۷) کیک عروسی در افغانستان

کیک عروسی یکی دیگر از زیباترین قسمت های شب عروسی می باشد. در این مراسم خواهر عروس یا یکی از نزدیکان عروس چاقو را در دست گرفته و با آن می رقصد و تا داماد به او پول نداده چاقو را به او نمی دهد. بعد از آن که عروس و داماد با هم کیک را برش زدند کیک در میان مهمانان پخش می شود.

شام عروسی نیز مفصل و رنگارنگ است انواع کباب ها سالاد ها قابلی پلو انواع پلو ها و نوشیدنی ها.

۸) مراسم خداحافظی پدر عروس از عروس در افغانستان

در انتهای عروسی پدر عروس برای خداحافظی با دخترش می آید. او یک کمربند سبز به دور کمر دخترش می بندد و با در آغوش گرفتن و بوسیدن پیشانی اش و گذاشتن دست عروس در دست داماد با او وداع می کند. لحظه غم انگیزی است در این زمان تالار در سکوت مطلق است و همه می ایستند تا نظاره گر وداع پدر و دختر باشند. بعد از ان ریش سفیدی می آید تا برای خوشبختی آن دو دعا کند و همه نیز آمین می گویند. (بستن کمربند یا شال سبز به معنی بکر بودن دختر است)

۹) مراسم شهر گشتی در افغانستان

عروس و داماد به سمت خانه خود رهسپار می شوند و فامیل های نزدیک نیز آن ها را همراهی می کنند. تنها کسی که در این بدرغه حضور ندارد، پدر عروس است. آنها گشتی در شهر می زنند که به شهر گشتی یاد می شود. هنگامیکه عروس به خانه ی داماد می رسد، گوسفندی را در مقابل پای او قربانی می کنند و کمی از خون آن را به پای او می زنند زیرا اعتقاد دارند این کار بد قدمی و سیاه بختی را دور می کند. گاهی بعضی افراد بعد از این کار لگنی در زیر پای عروس گذاشته و آب حاصل از شستشوی پای او را در چهار کنج خانه می ریزند.

۱۰) مراسم تخت جمعی در افغانستان

مراسم تخت جمعی، همان پا تختی است که فردای عروسی این مراسم برگزار می شود. در این مراسم همه دوستان و اقوام عروس و داماد برای شروع زندگی مشترک آنها هدایایی می آورند. هرچه نسبت فامیلی نزدیکتر باشد ارزش هدایا نیز بیشتر است. گاهی اوقات مثلا خواهر و برادر آنها هدایایی مثل تلویزیون لباس شویی و .. می گیرند تا علاوه بر هدیه و ابراز خوشحالی شان کمی از نیازهای آنها را رفع کنند و به آن ها کمک کرده باشند. مادر عروس تا چند روز در خانه دخترش می ماند و سپس دامادش با گرفتن شیرینی و شکلات او را به خانه خودش می برد.

همان طور که گفتیم پدر عروس در شب عروسی به خانه دخترش نمی رود. چند وقت بعد پدر با گرفتن هدیه ای برای دخترش و کمی از مایحتاج زندگیش (مانند برنج روغن و…) همراه پسر یا برادرش به خانه دخترش می رود. بعد از آن که پدر به خانه ی دختر رفت نوبت به دعوت دختر به خانه پدری اش می شود.

پدر به دنبال دخترش می رود و او را به خانه ی خود می برد. قبل از دعوت پدر دختر نمی تواند به خانه پدرش برود. عروس یکی دو هفته در خانه پدر می ماند و بعد از آن داماد به دنبال همسر خود می رود. پدر عروس نیز با دادن هدیه ای به دخترش او را بدرقه می کند.

 

 

 

 

دسته بندی مطالب: سبک زندگی , مجله عروس

مطالب مرتبط :

فرستادن دیدگاه