تمامی سوالات شما در مورد وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی در این مقاله پاسخ داده شده است

4th می 2020

تمامی سوالات شما در مورد وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی در این مقاله پاسخ داده شده است

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، محمدمهدی تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره پرداخت وام ازدواج به جوانان، اظهار کرد: از امروز پرداخت وام ازدواج ۵۰ میلیونی به هر یک از زوجین آغاز شده است.

او با بیان اینکه تعدادی از شعبات بانک ها پرداخت وام را از امروز آغاز کرده‌اند، گفت: بخشنامه پرداخت وام ازدواج براساس دستورالعمل، اجرایی شده و به برخی از بانک‌ها ابلاغ شده است.

تندگویان با بیان اینکه نگرانی در این زمینه وجود ندارد، گفت: به تمامی بانک ها دستورالعمل پرداخت وام ازدواج ابلاغ خواهد شد اما ممکن است این روند کمی تاخیر داشته باشد.

او با اشاره اینکه سال گذشته نیز تا خرداد ماه به برخی از شبکه های بانکی بخشنامه ابلاغ نشده بود و بانک ها شروع به پرداخت وام ازدواج نکرده بودند، گفت: امسال علیرغم وجود مشکلات اقتصادی و بانکی خوشبختانه پرداخت وام ازدواج از فروردین ماه کلید خورد.

خبرنگاران جوان

تمامی سوالات شما در مورد وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی در این مقاله پاسخ داده شده است

نحوه ثبت نام وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی/ شرایط پرداخت وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی

به گزارش خبرگزاری موج، چند سالی است که برای حمایت از جوانان در امر خطیر ازدواج و تشکیل زندگیتسهیلاتی قرض‌ الحسنه با کارمزد ۴ درصدی در نظر گرفته شده است تا زوجین بتوانند از این طریق بخشی از نیازهای خود را تامین کنند و گره ای از مشکلاتشان حل شود.

مبلغ پرداختی وام ازدواج همیشه ثابت نبوده است و در طول زمان تغییر کرده است.  این مبلغ تا سه ماه ابتدایی سال ۱۳۹۵ حدود سه میلیون تومان بود ولی در بودجه سال ۱۳۹۵ با پیشنهاد مجلس مبلغ وام ازدواج سه برابر افزایش یافت  و به ۱۰ میلیون تومان رسید و دوره بازپرداخت آن از سه به چهار سال افزایش یافت.

بیشتر بخوانید:

مراقب کلاهبرداری از طریق وام ازدواج باشید/تسهیل در گرفتن وام ازدواج ترفند جدید کلاهبرداران در فضای اینترنت

پراخت وام ۱۰ میلیونی ازدواج به هر یک از زوجین در سال ۹۶ نیز ادامه داشت اما در بودجه سال ۱۳۹۷ مبلغ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج با افزایش ۵۰ درصدی نسبت به سال ۹۶ همراه بوده و به میزان ۱۵ میلیون تومان و با دوره بازپرداخت ۵ ساله تعیین شد ولی کارمزد دریافتی بانک‌ها همچنان چهار درصد باقی ماند.

در سال ۹۶  طرحی تحت عنوان طرح ضربتی ماه ازدواج در شبکه بانکی اجرا شد تا هر زمانی که احساس شود صف وام طولانی شده برای کاهش تعدادمتقاضیان در صف و برگرداندن جریان به روال عادی استفاده شود که در حال حاضر وام ازدواج با کمترین زمان انتظار (بین یک هفته تا ۱۰ روز) پرداخت می‌شود.

گفتنی است؛ وام ازدواج جوانان در سال ۹۸ از ۱۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان برای هر یک از زوجین (در مجموع ۶۰ میلیون تومان) افزایش یافته و با دوره بازپرداخت ۵ ساله (اقساط ۶۰ ماهه) تعیین شد.

شرایط ثبت نام وام ازدواج 30 میلیون تومانی

بر این اساس زوجین از طریق ثبت نام در سامانه اینترنتی قرض‌الحسنه ازدواج در صف بانک‌های عامل قرار گرفته و سایر مراحل اعطای تسهیلات را طی می‌کنند.

 

راهنمای ثبت نام وام ازدواج

  1.  مطالعه نمودن تمامی شرایط و دستورالعمل های دریافت وام ازدواج پیش از ثبت نام.
  2. ثبت نام و کامل نمودن  فرم مربوط در سایت برای هر کدام از زوجین به طور جداگانه.
  3. دریافت کردن کد رهگیری ۱۰ رقمی.
  4. رجوع به سایت بعد از تعیین شعبه ( جهت آگاهی و اطلاع از شعبه اعطای وام ازدواج).
  5. بایستی در ظرف ۱۲ روز کاری به شعبه معرفی شده مراجعه کنید( همراه داشتن مدارک الزامی است).
  6. به پایان رساندن مراحل دریافت وام در شعبه مشخص شده .

نکته : چنان چه در موعد تعیین شده به شعبه مراجعه نمایید، ثبت نام شما حذف خواهد گردید.

 

نحوه ثبت نام

افرادی ابتدا بایستی از طریق //ve.cbi.ir/TasKindSel.aspx  اقدام به ثبت نام  نمایند. سپس بعد از تکمیل کردن فرم مربوط یک کد رهگیری ده رقمی را دریافت می کنند. داوطلبان  باید در طی ۳ الی ۴ روز برای آگاهی از وضعیت ثبت نام خود و هم چنین مشخص شدن شعبه مربوط برای دریافت وام ازدواج به سایت مراجعه کرده و در صورت تعیین شدن شعبه عامل اعطای وام با دارا بودن مدارک لازم می توانند در بازه زمانی مشخص شده به شعبه رفته و وام خود را دریافت نمایند.

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ وام ازدواج

  1. ارائه اصل و کپی سند ازدواج
  2. ارائه کپی و اصل صفحات شناسنامه زوجین
  3. ارائه کپی و اصل مدارک شناسایی ضامن ها
  4. ارائه کپی و اصل کارت ملی موقت یا دائم زوجین
  5. ارائه اصل و کپی کارت ملی ضامن
  6. ارائه آدرس دقیق محل سکونت زوجین و کد پستی ده رقمی
  7. ارائه کد رهگیری ده رقمی دریافت شده از سایت بعد از ثبت نام

شرایط زوجین برای تسهیلات ازدواج

۱٫ دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

۲٫ به هر یک از زوجـــین مــبلغ ۱۵ میلیون تومان تسهیلات ازدواج تعلق می‌گیرد.

تبصره ۱:  کلیه شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آنـها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده ، قادر به ثبت نام بوده و گواهی ازدواج آنها که ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور می‌باشد به عنوان سند ازدواج تلقی می‌گردد.

تبصره ۲:  اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسمی توسط مراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور مورد تایید قرار گیرد معادل عقدنامه تلقی گردیده و این متقاضیان نیز قادر به ثبت نام خواهند بود.

۳٫ دارا بودن کارت ملی و کد پستی محل سکونت متقاضی .

۴٫ با توجه به امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی، چنانچه متقاضی وام ازدواج قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد، (علیرغم ازدواج دوم یا بیشتر) می تواند از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره مند گردد . (توجه : به هر یک از متقاضیان صرفا یک مرتبه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تعلق می گیرد)

۵٫ متقاضیان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از تاریخ وقوع عقد، به مدت ۲ سال شمسی (۲۴ ماه)، مهلت ثبت نام جهت استفاده از تسهیلات موصوف را دارند .

 

شرایط ضامن برای دریافت وام ازدواج

۱٫ اگر متقاضی اخذ وام ازدواج کارمند رسمی یا پیمانی دولت ، نیروی انتظامی و نظامی، موسسات و نهادهای عمومی مانند شهرداری، بنیاد، کمیته امداد و هلال احمر باشد، ارائه کردن گواهی تعهد کسر قسط ها از سازمان مربوطه به همراه فیش حقوق و حکم کارگزینی در صورت کفایت حقوق نام برده  نیازی به ضامن نیست.

۲٫ ضامن می تواند یک کارمند رسمی، پیمانی یا بازنشسته دولت، نیروهای انتظامی و نظامی، موسسات عمومی مثل شهرداری، کمیته امداد و هلال احمر و بنیاد ، کارمند یا کارگر شرکت های تولیدی صنعتی فعال و بزرگ با ارائه نمودن آخرین فیش حقوقی و حکم کارگزینی و… باشد.

۳٫ یک فرد کاسب دارای پروانه کسب به هنگام اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی باشد.

۴٫ ضمانت یک فرد دارای حساب جاری فعال و خوش حساب که به تایید و تشخیص پرداخت کننده برسد.

۵٫ در مورد متقاضیان روستایی ضمانت یک فرد ساکن روستا که صلاحیت و اهلیت وی توسط شورای اسلامی تایید شده است کفایت می کند.

جزییات شرایط دریافت وام ازدواج 30 میلیون تومانی

مدت بازپرداخت تسهیلات و کارمزد وام ازدواج

  • مدت بازپرداخت تسهیلات ۶۰ ماهه با اقساط مساوی بوده و سررسید اولین قسط، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات مزبور می‌باشد.( میزان اقساط تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی ازدواج حدود ۲۵۵ هزار تومان است.)
  • نرخ کارمزد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ۴درصد تعیین می‌گردد.

گفتنی است، از آنجا که زوج و زوجه هر کدام دارای شخصیت حقیقی مستقل می باشند، می باید به طور جداگانه ثبت نام نمایند و کد رهگیری دریافت و جهت پیگیری های بعدی یادداشت نمایند.

حداقل سن جهت دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای دختران ۱۳ سال تمام شمسی و برای پسران ۱۵ سال تمام شمسی است.

تسهیلات موضوع دستور العمل اجرایی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ایثارگران به میزان دو برابر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای افراد عادی پرداخت می شود.

قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، افراد ایثارگر مشمول، صرفا شامل خود جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد می باشند.

وام ازدواج 30 میلیون تومانی

به گزارش خبرگزاری موج، حسن روحانی لایحه بودجه ۹۹ کل کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد که تبصره ۱۶ ماده واحده آن به پرداخت تسهیلات ازدواج اختصاص دارد.

در این تبصره پیشنهاد شده، به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی موظف است همه بانک ها و موسسه های اعتباری کشور را ملزم کند، به اندازه سهم خود از مجموع منابع در اختیار پس انداز، جاری و سپرده قرض الحسنه بانک ها، در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند.

وام ازدواج برای هر یک از زوج ها در سال ٩٨ برابر ۱۵۰ میلیون ریال با دوره بازپرداخت پنج ساله است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف شده گزارش عملکرد این بند را هر ۶ ماه یکبار به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارایه کند. همچنین بانک مرکزی باید از طریق بانک های عمل، ۲۰ هزار میلیارد ریال مانده سپرده های قرض الحسنه بانکی و رشد مبلغ یادشده را به تفکیک ۱۴ هزار میلیارد ریال به کمیته امداد امام خمینی(ره) و ۶ هزار میلیارد ریال را به صورت تسهیلات قرض الحسنه به سازمان بهزیستی – با معرفی دستگاه های ذیربط به مددجویان و کارفرمایان طرح های اشتغال مددجویی – پرداخت کند.

منبع: موج نیوز

هشت جایگزین ضامن وام ازدواج؛ از ضمانت یارانه نقدی تا پروانه کسب و …

در جریان اجرای طرح ضربتی اعطای وام ازدواج به زوجین، بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام کرده که برای تأمین ضامن از سوی زوجین هشت جایگزین وجود خواهد داشت. در این بین یارانه نقدی مورد توجه خواهد بود.

از روز گذشته همزمان با اول مردادماه طرحی تحت عنوان طرح ضربتی اعطای وام ازدواج در شبکه بانکی و با تمرکز در چند بانک به مرحله اجرا درآمد. بر این اساس قرار شده تا برای کاهش هر چه سریع‌تر صف متقاضیان وام ازدواج با مشارکت ۱۱ بانک از اول مرداد تا پایان شهریورماه حداقل ۵۰۰ هزار فقره تسهیلات در این بخش پرداخت شده تا صف موجود به حداقل کاهش یابد.

بر این اساس متقاضیان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه وام ازدواج برای دریافت تسهیلات ۱۰ میلیونی اقدام کنند، در این بین یکی از مسائل مورد توجه تسهیل روند پرداخت وام به زوجین بوده که در مهم‌ترین موضوع تأمین ضامن مورد توجه است. چرا که پیش‌تر افراد متقاضی در آوردن تضمین لازم در خواستی بانک‌ها با مشکل مواجه بودند.

در حالی پیش از این کمیته مرکزی در راستای اجرای این طرح اعلام کرده بود که بانک‌ها موظف هستند تنها به دریافت یک ضامن معتبر بسنده کنند که به تازگی شرایط دیگری برای تأمین ضامن تعریف کرده که در آن هشت جایگزین وجود دارد.

بازانه نقدی ضامن وام ازدواج

یارانه نقدی یکی از گزینه‌هایی است که متقاضیان دریافت وام ازدواج می‌توانند از آن به عنوان تضمین تسهیلات دریافتی استفاده کنند به نحوی که اگر زوجین مشمول دریافت یارانه هستند، آن به عنوان ضامن قرار خواهد گرفت. این در حالی است که پیش‌تر بانک مرکزی در دستورالعملی که بانک‌ها شرایط دریافت تسهیلات تا سقف پنج میلیون تومان را با ضمانت کارت یارانه افراد اعلام کرده بود.

ضمامن معتبر وام ازدواج با حقوق پوشش دهنده اقساط

اما از گزینه‌های دیگر جایگزین وام ازدواج می‌توان گفت که اگر زوجین در سامانه ازدواج یک بانک مشترک را انتخاب کرده باشند، ارائه یک ضامن معتبر به شرطی که میزان حقوق دریافتی آن برای اقساط هر دو قرارداد زوجین پاسخگو باشد، کافی خواهد بود.

زوجین کارمند رسمی ضامن لازم ندارند

همچنین اگر متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج کارمند رسمی یا پیمان دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نهادها و مؤسسات عمومی نظیر شهرداری و بنیاد، کمیته امداد و هلال احمر باشد، ارائه گواهی تعهد کسر اقساط از سازمان مربوطه به همراه ارائه فیش حقوق و حکم کارگزینی و در صورتی که مانده حقوق نامبرده کفایت کند، نیازی به اخذ ضامن نیست.

ضمانت کارمند رسمی یا کاسب دارای پروانه کسب

ضمانت یک نفر کارمند رسمی، پیمانی، بازنشسته دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نهادها و مؤسسات عمومی، کارگر یا کارمند شرکت‌های تولیدی- صنعتی بزرگ و فعال با ارائه آخرین فیش حقوقی و حکم کارگزینی نیز امکان خواهد داشت. همچنین ضمانت یک نفر کاسب دارای پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی باشد، می‌توانند به عنوان تضمین وام ازدواج مورد پذیرش بانک‌ها قرار گیرد.

ضمانت در روستا با صلاحیت شورای روستا

در مورد متقاضیان تسهیلات در مناطق روستایی، ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا تأیید شود، قابل قبول است. از سوی دیگر سایر وثایق قابل قبول به تشخیص بانک عامل که بیشترین میزان سهولت و سرعت در پرداخت تسهیلات را ایجاد کند، می‌تواند مورد پذیرش باشد؛ از جمله دریافت سفته، چک معتبر و سپرده‌های متقاضی و بستگان آنها.

پرداخت حداقل ۵۰۰ هزار فقره وام ازدواج با هزینه‌ای حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان و از منابع قرض الحسنه پس‌انداز و جاری بانک‌ها انجام خواهد شد. در این طرح اولویت با مناطق محروم و کم‌برخوردار و همچنین افرادی است که از قبل در صف انتظار قرار داشتند.
بانک‌های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، تجارت، ملت، صادرات، قرض‌الحسنه مهر ایران و صندوق قرض الحسنه پارسیان در طرح ضربتی اعطای وام ازدواج مشارکت دارند. با این وجود سایر بانک‌هایی که در سامانه وام ازدواج قرار دارند، همزمان برای پرداخت این تسهیلات اقدام خواهند کرد.
منبع: سایت رده

تعهد ۳۰ هزار میلیاردی برای «وام ازدواج»

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ضمن بیان اینکه امسال ۱۵ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده است گفت: برای سال آینده افزایش رقم وام به ۳۰ میلیون تومان را خواهیم داشت و دولت متعهد به پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج است.

محمد مهدی تندگویان در حاشیه دوره توانمندسازی سمن ها در حوزه کسب و کار روستایی کشور که در روستای شیرکوه رودبار گفت : گیلان به عنوان دبیر خانه کارآفرینی کشور انتخاب شده است و امیدواریم رشت به عنوان پایتخت کارآفرینی جوانان کشور شود.
تندگویان با بیان اینکه دوره مذکور تاکنون برای حدود یک هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است، گفت: این میزان اشتغال از طریق پرداخت تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه به اعضای تشکل‌ها تسهیلات تا سقف یکصد میلیون تومان با سود ۴ درصد پرداخت می شود، اظهار کرد: توانمندسازی سمن ها در حوزه کسب و کار برای نخستین بار توسط وزارت ورزش و جوانان اجرایی می شود.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: این وزارتخانه عهده دار ایجاد اشتغال برای جوانان نیست و مسئولیت آن را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر عهده دارد، اما وزارت ورزش و جوانان به عنوان یاریگر ورود کرده و موفق بوده است و امیدواریم سال آینده تسهیلات افزایش پیدا کرده و به صورت قانونمند و تخصصی در شبکه ها توزیع شود.
تندگویان با بیان اینکه به دنبال ایجاد و رونق اشتغال جوانان هستیم، گفت: خوشبختانه طی دو سال گذشته بودجه ستادی وزارت ورزش و جوانان افزایش داشته و برای سال ۹۸ یکصد میلیارد تومام پیش بینی شده است که رشد دو برابر را نشان می دهد، اما این اعتبار برای کار کردن در حوره جوانان که ۲۶ میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می دهند کم است.
وی از سایر وزارتخانه ها خواست در حوزه اشتغال قدم های محکم تری بردارند و یادآور شد: امسال ۱۴۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در حوزه کسب و کار جوانان پرداخت کردیم و امیدواریم مجموع تسهیلات در سال آینده به ۳۸۰ میلیارد تومان برسد.
به گزارش پایگاه خبری ورزش و جوانان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: در حوزه جوانان اعتبارات متعددی از جمله وام ازدواج وجود دارد و امسال ۱۵ هزار میلیارد تومان وام به یک میلیون زوج پرداخت کردیم لذا برای سال آینده افزایش ۳۰ میلیون تومانی خواهیم داشت و دولت متعهد به پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج است.

 

 

افزایش دوره بازپرداخت وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی به ۶ سال

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی با عنوان «بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور تبصره «۱۶» و بندهای الحاقی»، ضمن تاکید بر وجود منابع بانکی لازم برای پرداخت موارد مندرج در مصوبات کمیسیون تلفیق در تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۹۸ و بندهای الحاقی، پیشنهاد داد هم دوره بازپرداخت وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی از ۵ سال به ۶ سال افزایش یابد و هم تکلیف بانک‌ها به استفاده از منابع قرض الحسنه جاری با صراحت بیشتری در قانون بودجه تکرار شود.

 

مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اینکه درباره ضرورت افزایش برخی از موارد مانند تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در گزارش ۱۶۲۹۱ توضیح داده شده است، اعلام کرده است: «در بندهای «الف»، «ب» و «ج» و بندهای الحاقی «۲» و «۵» به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه اشاره شده است. مبالغ مصوب کمیسیون تلفیق در همه بندهای «الف»، «ب» و «ج» نسبت به لایحه افزایش یافته است و دو بند الحاقی هم به مصارف قرض‌الحسنه اضافه شده است».

 

افزایش ۲۵ هزار میلیارد تومانی میزان تسهیلات قرض الحسنه با مصوبات کمیسیون تلفیق

 

براساس بررسی های بازوی کارشناسی مجلس، میزان تسهیلات قرض‌الحسنه با تصویب کمیسیون تلفیق مجلس از ۱۸۶ هزار میلیارد ریال (لایحه دولت) به ۴۳۷ هزار میلیارد ریال افزایش یافته که جزئیات آن در جدول زیر آمده است:

 

جزئیات تسهیلات وام ازدواج 30 میلیون تومانی

 

منابع قرض الحسنه کافی در بانک‌ها برای اجرای مصوبات کمیسیون تلفیق وجود دارد

 

این مرکز پژوهشی در پاسخ به این سوال که «آیا پرداخت این تسهیلات از منابع قرض‌الحسنه بانکها امکانپذیر است؟»، اعلام کرد: «بر اساس جدول ۹ گزارش شماره ۱۶۲۹۱ این مرکز که در ادامه آمده است، پیش‌بینی می‌شود مجموع سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز در سال آینده ۳۷۰ هزار میلیارد ریال باشد که ۶۷ هزار میلیارد ریال کمتر از تسهیلات قرض‌الحسنه مصوب کمیسیون تلفیق است، اما دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، سپرده‌های جاری را نیز در کنار سپرده‌های قرض‌الحسنه به عنوان منبع پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ذکر کرده بود. لذا با وجود افزایش تسهیلات قرض‌الحسنه، منابع کافی برای پرداخت این تسهیلات وجود دارد و تنها با بهره‌گیری از حداکثر ۵ درصد از سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری بانک‌ها در کنار سپرده‌های قرض‌الحسنه امکان پرداخت این تسهیلات وجود دارد».

 

جدول منایع قرض الحسنه وام ازدواج 30 میلیون تومانی

 

پیشنهاد مرکز پژوهش ها برای کاهش انحراف منابع قرض الحسنه بانک‌ها

 

در ادامه گزارش مرکز پژوهش های مجلس درباره منابع قرض الحسنه جاری بانک ها آمده است: «شایان ذکر است در قوانین بودجه سال‌های ۱۳۹۵ ،۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ استفاده از منابع قرض‌الحسنه جاری به بانک مرکزی و بانک‌ها تکلیف شد، ولی تاکنون شواهدی دال بر استفاده از آنها دیده نشده است و لازم است این حکم با صراحت بیشتری در قانون بودجه سال آینده تکرار شود. از سوی دیگر با توجه به عملکرد پایین تسهیلات قرض‌الحسنه مندرج در بندهای تبصره «۱۶» قانون بودجه سال ۱۳۹۷ و انحراف بخشی از این منابع که در گزارش ۱۶۲۹۱ این مرکز به تفصیل به آن پرداخته شد، متن پیشنهادی جهت الحاق به تبصره «۱۶» به شرح ذیل است: «کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند به میزان کل سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و حداقل ده درصد (%۱۰) سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری سپرده‌گذاران نزد آنها، تسهیلات قرض‌الحسنه صرفاً در مصارفی که در قوانین تعیین شده است، پرداخت نمایند. بانک مرکزی وظیفه نظارت بر اجرای این بند و جریمه بانک‌های متخلف در این زمینه را برعهده دارد»».

 

چهار پیشنهاد مرکز پژوهش ها برای اصلاح مصوبه کمیسیون تلفیق درباره وام ازدواج

 

به گزارش فارس، بازوی کارشناسی مجلس چهار پیشنهاد برای اصلاح بند «الف» تبصره ۱۶ درباره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ارائه کرده است که عبارتند از:

۱- نیازی به ذکر عبارت «به زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از ۱/۱/۱۳۹۶ می‌باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت ننموده‌‎اند»، نیست زیرا در حال حاضر هم بر اساس بند «۵» شرایط عمومی متقاضیان دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، «متقاضیان قرض‌الحسنه ازدواج از تاریخ وقوع عقد، به مدت ۲ سال شمسی (۲۴ ماه)، مهلت ثبت‌نام جهت استفاده از تسهیلات موصوف را دارند».

 

۲- با توجه به پنج‌ساله بودن دوره بازپرداخت، مبلغ اقساط برای هریک از زوجین حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و برای مجموع زوجین حدود ۱۱ میلیون ریال خواهد شد که تا حدودی دشوار است؛ در صورت افزایش این مدت به ترتیب به ۶ و ۷ سال مبلغ اقساط برای هریک از زوجین به حدود ۴۵۰۰ و ۳۹۰۰ هزار ریال خواهد رسید.

 

۳- ورود به شرایط ضامن یا ضامنین به دلیل محدودیتها و اشکالات ورود قانون به جزئیات به صلاح نیست و  لذا صرفاً کافی است بانکها ملزم به تبعیت از مقررات ابلاغی توسط بانک مرکزی در ارتباط با شرایط ضامنین باشند

 

۴- جهت ایجاد ضمانت اجرا برای قانون لازم است زمینه نظارت مجلس و عموم مردم بر عملکرد بانک‌ها در موضوع وام ازدواج فراهم شود.

پیشنهاد این مرکز پژوهشی برای اصلاح بند «الف» تبصره ۱۶ به شرح زیر است:

 

اصلاح و تکمیل بند الف

منبع: خبر اعتماد

 

به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی،‌ همانگونه که در مفاد بند «الف» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری مقرر شده است: «به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل منابع پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از اول فروردین ماه ۱۳۹۶ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت کند. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها در سال ۱۳۹۸ سیصد میلیون (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با دوره بازپرداخت پنج‌ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرند.» براین اساس، با عنایت به مفاد قانون یادشده، متقاضیان موارد زیر را مد نظر قرار دهند:

– افرادی که تاریخ عقد آنها از تاریخ ۰۱‏.۰۱‏.۱۳۹۶ به بعد است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، از تسهیلات ازدواج به میزان ۳۰۰ میلیون ریال بهره‌مند می‌شوند.
– افرادی که تاریخ عقد ایشان قبل از ۰۱‏.۰۱‏.۱۳۹۶ بوده و در موعد مقرر ثبت‌نام کرده‌اند، لیکن به هر دلیل هنوز در صف سامانه بوده و موفق به اخذ وام نشده‌اند، صرفاً از تسهیلات ازدواج به میزان ۱۵۰ میلیون ریال بهره‌مند می‌شوند.
– افرادی که قبلاً وام ازدواج دریافت کرده‌اند، نمی‌توانند از مابه‌التفاوت آن استفاده کنند.
– تشخیص معتبر بودن ضامن معرفی شده بر عهده بانک عامل است.
– متقاضیان صرفاً می‌توانند از بانک‌هایی که امکان ثبت‌نام متقاضی در سامانه برای ایشان وجود دارد، نسبت به انتخاب بانک عامل اقدام کنند.

منبع: آخرین خبر

جزئیات پرداخت وام ازدواج ۱۰۰میلیونی زوجین/ وام ازدواج به چه زوج‌هایی تعلق می‌گیرد

عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در تشریح مصوبه کمیسیون تلفیق درباره وام ازدواج زوجین در سال ۹۹، گفت: براساس تصمیم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه؛ میزان وام ازدواج برای هر یک از زوجین در سال آینده به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

وی افزود: براساس این تصمیم، تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۹۹، به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، اصلاح شد که طبق آن بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از یکم فروردین سال ۹۶ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ در همین راستا، اظهار داشت: تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ۹۹ پانصد میلیون ریال معادل پنجاه میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۷ساله است.

نماینده مردم دزفول در مجلس با بیان اینکه با مصوبه کمیسیون تلفیق شرایط ضامن نیز تسهیل شده، به‌صورتی که  معرفی یک ضامن  به بانک و اخذ سفته کفایت می‌کند.

پاپی‌زاده همچنین گفت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است گزارش عملکرد و اجرایی شدن تبصره ۱۶ مربوط به وام ازدواج را هر شش‌ماه یک‌بار به اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارائه کند تا نمایندگان در جریان اجرای این تبصره از بودجه قرار گیرند.

به گزارش تسنیم، اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده تصویب کردند که وام ازدواج در سال ۹۹ برای هر یک از زوجین به ۵۰ میلیون تومان افزایش یابد که این مصوبه برای تبدیل شدن به قانون نیاز به مصوبه نمایندگان در جلسه علنی مجلس و تأیید شورای نگهبان دارد.

نمایندگان از روز (یکشنبه ۴ اسفند) بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ را در دستورکار دارند.

تسنیم

 

دسته بندی مطالب: اخبار ازدواج , مجله عروس

مطالب مرتبط :

  1. youmovise گفت:

    مرسی خیلی عالی بود

  2. مهناز گفت:

    ممنونم خیلی عالیست

  3. سحر گفت:

    سلام وقت بخیر . من برج دوازده سال ۹۷ عقد کردم اقدام کردم برای وام ولی چون ضامنام جور نشد نگرفتم الان داره یکسال میشه .میخام بدونم تا کی میتونم وامو بگیرم ؟چقدر دیگه زمان دارم برای دریافتش؟

    • admin گفت:

      سلام خدمت شما دوست عزيز. هر فرد پس از عقد كردن تا دو سال مهلت داره كه از وام ازدواج استفاده كنه.

  4. محبوبه گفت:

    سلام و درود.ببخشید یک بنده خدایی چند سال پیش ازدواج کردن و الان هم دوتا بچه دارن اما وام ازدواج نگرفتی.پارسال طلاق گرفتن اما بخاطر بچه ها دوباره میخوان ازدواج کنن حالا بهشون تعلق میگیره یا خیر؟ممنون از راهنمایی شما

    • admin گفت:

      سلام خدمت شما. هر عروس و دامادی فقط یکبار میتونه از وام ازدواج استفاده کنند. بله ایشون میتونند برند درخواست بدهند و وام ازدواج بگیرند

    • admin گفت:

      سلام دوست عزيز. هر ايراني فقط ميتونه يك مرتبه از وام ازدواج استفاده كنه و اينكه چند بار ازدواج كرده تاثيري در وام گرفتن اون فرد نداره

  5. ساحل گفت:

    ایا میشود ضامن وام ازدواج کارمند بانک باشد یا نه؟

    • admin گفت:

      سلام خدمت شما دوست عزيز. چيزي كه در مورد شرايط ضامن گفته شده اينه كه ضامن معتبر باشه. فكر نميكنم در اينكه چه شغلي داشته باشند مسكلي باشه

  6. رایا گفت:

    سلام
    یه سوال
    ما ۶۰ میلیون وام ازدواجمونو از بانک ملی گرفتیم.ضامن هم یه نفر داشتیم که ۲۰۰ میلیون تومن سپرده توی بانک گذاشت و بانک همون یه نفر رو قبول کرد.
    همون اول ضامن به ما گفت ۴ میلیون بدین به من ۲۰ روزه پس میدم.الان چند ماه گذشته و کاشف به عمل اومده که ایشون اون ۴ میلیون رو به عنوان شیتیل از ما گرفته و قصد پس دادن نداره.بعد از کلی کش و قوس ما هم تصمیم گرفتیم تا ۴ ماه اقساط رو پرداخت نکنیم.
    میخواستم بدونم جریمه دیر کرد و یا پرداخت نکردن اقساط بانک ملی چند درصده؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    • admin گفت:

      سلام به شما. مناسفانه ما اطلاعاتی در این زمینه نداریم و نمیتونیم شما را راهنمایی کنیم. پیشنهاد ما اینه که شما با یک نفر آگاه به این مسائل در بانک مشورت کنید و یا با یک وکیل. به این شکل شما بهتر میتونید اطلاعات کسب کنید. موفق باشید

  7. رایا گفت:

    ممنونم از توجه و پاسخ گویی.💐💐💐

  8. میلاد گفت:

    مدت زمان واریز وام ازدواج به حساب متقاضی چند روز یا ماهه

  9. پژواک گفت:

    سلام..میخواستم بپرسم وام ازدواج به یک حساب مشترک ریخته میشه یا برای زوجین به حساب های جداگانه…

    • admin گفت:

      سلام خدمت شما. وام ازدواج هر یک از زوجین به حساب خودش واریز می گردد و می توانند به صورت جداگانه استفاده کنند

  10. َرادمهر گفت:

    خیلی ممنونم از اینکه در مورد وام ۱۰۰ میلیونی هم اطلاعات جدید برای ما گذاشتید و الان میتونم برم استفاده کنم

  11. علی گفت:

    سلام و وقت بخیر.
    من یه ساله ازدواج کردم و وام ازدواج نگرفتم و الان یه بچه دارم آیا میتوانم این وام رو ثبت نام و دریافت کنم

    • admin گفت:

      سلام خدمت شما دوست عزیز.
      به استناد مفاد بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از ۰۱‏/۰۱‏/۱۳۹۶ می‌باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت می‌گردد.
      چنانچه متقاضیان قبل از سال ۱۳۹۶ ازدواج نموده و در صف سامانه ازدواج در انتظار اخذ وام باشند، صرفاً مشمول سقف فردی ۱۵۰ میلیون ریال خواهند شد.
      با توجه به امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی، چنانچه متقاضی وام ازدواج قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد، (علیرغم ازدواج دوم یا بیشتر) می تواند از تسهيلات قرض الحسنه ازدواج بهره مند گردد . (توجه : به هر یک از متقاضیان صرفا یک مرتبه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تعلق می گیرد)
      با توجه به موارد اشاره شده در فوق به نظر می رسه که شما می تونید برای وام اقدام کنید. توجه کنید که وام ازدواج در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۵۰ میلیون تومان می باشد که در همین مقاله توضیحات کامل آن آمده است.

  12. کاظم امیرزاده گفت:

    سلام من یک ماه میشه ب بانک صادرات ثبت نام وام ازدواجی کردم تعیین شعبه نشدم من چیکار کنم چقد بابد وایستم خیلی ب این وام احتیاج دارم

  13. Ehsan گفت:

    یعنی عقده ای تر از کارمندان بانک ملت ندیدم جایی
    بانک ملی سگ شرف داره ب بانک ملت

  14. شقایق گفت:

    سلام من یکبار ثبت نام کردم و در مدت یک ماه نتونستم ضامن هارو پیدا کنم وحالا ک ضامن هام برای اون شعبه تعهدگرفتن ثبت نامم حذف شده و در ثبت نام مجدد شعبه دیگه ای رو تعیین میکنه ایا راهی هست بتونم همون شعبه قبلی رو انتخاب کنم؟

  15. شهرناز گفت:

    سلام امروز وام ازدواج ما رو ریختن اما هی اس ام اس برداشت میاد می خواستم ببینم چقدر کارمزد و سود … کم میکنن

  16. S گفت:

    سلام میخواستم بدونم کارمزدوام ازواج ۳۰میلیون چقده ازما یک وچهارصد خاستن

  17. Sama گفت:

    سلام چرا بانک سپه برای قسط وام ازدواج من که ۳۰ ملیون تومانه ماهیانه ۵۴۵۰۰۰ تعیین کرده ولی بانکهای دیگه ۵۰۰ هزار تومان لطفا توضیح بدین ممنون

  18. حیدری گفت:

    سلام خسته نباشید. آیا با پرداخت اقساط بیشتر طی یک سال ـ مبلغ کارمزد سالیانه نیز کاهش می یابد؟

  19. فردین ناصرخیل گفت:

    سلام.من اسفند سال ۹۹ در بانک تکمیل مدارک انجام دادم و در انتظار دریافت وام بودم.چون پدرم جانباز بود ۵۰میلیون, بهم ۱۰۰ میلیون تعلق گرفت.الان یعنی تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۰۹مشاهده ی وضعیت رفتم دیدم صد میلیون شده هفتاد تومن.من حتی ضامنامم برده بودم.فقط به علت داشتن چک برگشتی نتونستم حساب باز کنم .علت این تغییرچبست؟

  20. زینب گفت:

    سلام
    خواهر من دیماه ۱۳۹۶ عقد کردند. ثبت نام در سایت برای وام هم انجام دادند ولی به بانک مراجعه نکردند و تا الان وامی دریافت نکردند.
    در سایت ماده-تبصره ای هست که میگه میشه وام دریافت کنید ولی سایت ارور تاریخ میده میگه تاریخ عقد در سال ۹۶ هست و امکان ثبت نام مجدد یا ویرایش رو نمیده. میگه تاریخ عقد باید ۱۳۹۷/۰۱/۰۱ به بعد باشه.
    بانک ام قبول میکنه بعد از دوسال بهم وام بده ولی سایت نمیزاره ثبت نام مجدد کنم. پشتیبانی اش هم جواب نمیده.
    چیکار کنم بتونم مجدد ثبت نام کنم ؟

    • admin گفت:

      فقط باید به پشتیبانی سایت زنگ بزنید تا جواب بدهند. چون این وام باید از طریق بانک مرکزی تایید بشه و شما را به بانک مربوطه ارجاع بدهد.

فرستادن دیدگاه