دلایل ازدواج نکردن جوانان

31st آگوست 2019
دلایل ازدواج نکردن جوانان

با نگاهی به تغییرات سبک زندگی جوانان و خانواده ها در ایران، می توان به این نتیجه رسید که در کنار بالا رفتن سن ازدواج، تعداد زیادی از جوانان، مجرد بودن را به زندگی متاهلی ترجیح می دهند. حتی شما جوانانی را می بینید که با دارا بودن شرایط ازدواج، باز هم تجرد را ترجیح می دهند. اگر شما علت را از جوانان جویا شوید با دلایل مختلفی مانند بیکاری، وضعیت بد اقتصادی، تحصیلات عالی، سخت گیری خانواده ها، ترس از اختلاف و طلاق و  … روبرو می شوید.

ازدواج نکردن جوانان را می توان به عنوان یکی از مهمترین معضلات اجتماعی برشمرد و می تواند در آینده تاثیرات منفی زیادی داشته باشد.

همچنین آمار‌هایی از بالا رفتن سن ازدواج به گوش می‌خورد و در این میان معضلات دیگری همچون ازدواج سفید یا به عبارت بهتر «همباشی سیاه» باعث افزایش این آمار شده است. تغییرات فرهنگی و تغییر کردن معنای رابطه‌ها باعث به وجود آمدن این معضل شده است؛ معضلی که مبدا آن کشور‌های نروژ، سوئد، فرانسه و اسپانیا بوده است و حال شاهد آن در کشور خودمان هستیم.

ما می خواهیم در این مقاله به دلایل گوناگون عدم ازدواج جوانان بپردازیم و ببینیم چه راهکارهایی برای آن می توان یافت.

۱- اوضاع نابسامان اقتصادی:

از مهمترین دلایلی است که امروزه جوانان از آن یاد می کنند. اوضاع بد اقتصادی بی تاثیر نیست اما نه تا آن حدی که فرد هرگز نتواند ازدواج کند یا به آن فکر کند. به نظر می رسد تجملات و چشم و هم چشمی نیز بر تاثیر آن افزوده. با کمی تامل می توان به این نتیجه رسید که اگر خانواده ها و جوانان به تجملات و هزینه های زیاد مراسم توجه نکنند و آغاز یک زندگی مشترک را ساده تر برگزار کنند، دیگر با هزینه های گزاف روبرو نخواهند شد.

۲- از بین رفتن آزادی:

یکی دیگر از مواردی که جوانان از آن یاد می کنند عدم آمادگی برای پذیرفتن یک زندگی است. زمانیکه فردی مسئولیت یک زندگی را می پذیرد و تشکیل زندگی می دهد، وارد دنیای جدیدی می شود. دنیایی که پر از وظیفه و تعهد است و برای عده ای پذیرفتن آن دشوار است. هستند افراد دیگری که ازدواج را مانع رشد و پیشرفت خود می دانند در حالی که پس از ازدواج هم می توان با یک برنامه منظم و همدلی زن و شوهر به آن آرزوها و پیشرفت ها رسید و حتی از آن هم فراتر رفت. چه بسیاراند افرادی که پیشرفت خود را مدیون همراهی و انگیزه همسران خود می دانند و بی هدفی و روزمرگی را از آسیب های دوران مجردی. این تفکر که ازدواج دست و پای افراد را می‌بندد و آزادی فرد را سلب می‌کند، در ذهن بسیاری از جوانان وجود دارد و هنگامیکه پای حرف‌های آنان می‌نشینید، می‌گویند که «وقتی ازدواج کنی آزادی که دوران مجردی داشتی را هرگز نخواهی داشت» و این تفکر نادرست به این دلیل است که افراد درک درستی از ازدواج و زندگی مشترک ندارند.

دلایل ازدواج نکردن جوانان

۳- ترس از جدایی و طلاق:

یکی دیگر از ترس ها، ترس از جدایی و طلاق است. اینکه وقتی من ازدواج کنم ممکن است به جدایی منجر شود یکی از مواردی است که جوانان به آن فکر می کنند. باید بدانید که راهکارهای مختلفی وجود دارد که هیچوقت یک ازدواج به جدایی منجر نشود که می توان به انتخاب با دید باز نه از سر عشق، مشاوره های قبل از ازدواج، هم کفو بودن و … اشاره کرد. در اکثر مواقع ازدواج های از سر عقل و مشورت نه تنها دچار مشکل نشدند بلکه یک زندگی گرم و عاشقانه را رقم زده اند. ممکنه سوال کنید که من خیلی ازدواج های عاقلانه را دیده ام که در آن زن و شوهر با هم اختلاف دارند!! در جواب باید گفت که: اختلاف سلیقه در تمام زندگی ها وجود دارد و یک امر بدیهی و غیر قابل انکار است. شما حتی در یک خانواده میبینید که خواهرها و برادرها هم که از یک خانواده هستند و در یک فضا با هم بزرگ شده اند نیز بر سر موضوعاتی با هم اختلاف دارند!! مهمترین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که ازدواج هم مانند خیلی مسائل دیگر نیاز دارد که در مورد آن یاد بگیرید و اطلاعات کسب کنید. شما باید یاد بگیرید که در زندگی مشترک زن ها چگونه اند و مردها چه ویژگی هایی دارند.

باید یاد بگیرید که در بحث ها چگونه با یکدیگر سخن بگویید. باید یاد بگیرید که در حین احترام گذاشتم چگونه از یکدیگر انتقاد کنید. همه این ها نیاز به یادگیری داشته و دانستن اینها به شما در داشتن یک زندگی عاشقانه کمک خواهد کرد. کافیه کتاب هایی رو مطالعه کنید و یا در کارگاه های ازدواج شرکت کنید و یا از مشاورانی که در این زمینه تبحر دارند کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: تفاوت عشق واقعی و هوش

بیشتر بخوانید: چگونه یک زندگی و ازدواج پایدار داشته باشیم؟

۴- تجربیات بد گذشته:

اگر جوانی در ازدواج قبلی خود شکست خورده باشد، دچار درگیری ذهنی مملو از بد بودن ازدواج می شود. نه تنها ازدواج بلکه اگر در رابطه ای عاشقانه گرفتار شده باشید و در آن شکست خورده باشید نیز به همین گونه رفتار می کنید. نکته ی دیگر اینکه اگر در دوستان و آشنایان نیز کسی دچار تجربه ای تلخ شده باشد نیز برای آنها ملاک قرار می گیرد.

دلایل ازدواج نکردن جوانان

۵- ادامه تحصیل:

بسیاری از جوانان مخصوصا خانم ها به این دلیل بسیار اکتفا می کنند و سن ازدواج خود را به عقب انداخته و خطر ساز می شوند. در مقاله ای به این موضوع که آیا تحصیل کنیم و یا ازدواج کنیم، به خوبی پرداخته ایم. یکی از بهترین ازدواج ها در جامعه ما، ازدواج دانشجویی می باشد. دختر و پسر در این دوران از رشد فکری و جسمی یکسانی برخوردار می باشند که در رفع نیازهای آنها نقش مهمی را بازی می کند.

۶- روابط دختر و پسر:

امروزه، بلوغ جنسی سریعتر از قبل شده و به لطف اینترنت و شبکه های اجتماعی، موارد جنسی به راحتی در اختیار جوانان قرار گرفته و این باعث زود رسیدن جوانان به بلوغ جنسی می شود. به همین دلیل علاقه به ارتباط با جنس مخالف بسیار قوت پیدا می کند و همین امر آنها را به خیال های واهی هدایت می کند

۷- انتظار بالا:

هنگامیکه از دختر خانم ها سوال میکنیم که چرا ازدواج نمی کنید؟ بیان می کنند که هنوز خواستگار مناسب پیدا نشده است. منظور آنها از خواستگار مناسب، حتما دکتر و مهندس و پسر پولدار می باشد.

یادتان باشد که این موارد هیچکدام در خوشبخت کردن شما نقشی ایفا نمی کنند.

سعی کنید دنبال پسری باشید که بتواند احتیاجات روحی و فکری شما را تامین کند. پول بدست می آید.

دلایل ازدواج نکردن جوانان

۸- عشق بیش از حد به کار:

مشکلی که این روزها در جوامع بسیار قابل لمس است، این است که دختران جوان آنقدر غرق مناسبات شغلی می شوند که نمی توانند هیچ فکر مناسبی برای زندگی عاطفی و آینده مشترک خود با یک فرد داشته باشند. ممکن است فکر کنید هیچ چیز در دنیا شما را به اندازه پیشرفت کاری راضی نمی کند و ممکن است آنقدر غرق این تفکر شده اید که حتی فکر تغییر هم در سرتان چرخ نمی زند اما با دقت بیشتر در اطرافتان متوجه می شوید که افراد عاشق کار البته متاهل کم نیستند.

 

نتیجه گیری: بهتر است به جای ترسیدن و داشتن افکار منفی در مورد ازدواج، مثبت فکر کنید و به آینده خوش بین باشید. حتما حتما در اتخاب هایتان دقت کافی را داشته باشید و از مشورت خانواده ها و مشاوره استفاده کنید. توجه کنید که لازم است در مورد ازدواج و زندگی متاهلی بیشتر بدانید و مهارتهایی را در خود و حتی خانواده خود افزایش دهید

بیشتر بخوانید: ۸ راز جذابیت در اولین برخورد

منابع: باشگاه خبرنگاران جوان، نمناک

دسته بندی مطالب: روانشناسی , سبک زندگی , مجله عروس

مطالب مرتبط :

فرستادن دیدگاه